вівторок, 12 травня 2020 р.

12.05.2020 р.
НАВКОЛИШНІЙ СВІТ -
Тема. Досліджуємо воду
Які властивості має вода?   https://www.youtube.com/watch?v=0Nth69VtlbQ

Вода. Її властивості, значення в природі та житті людини. Відео для дітей. Природознавство 1 клас  https://www.youtube.com/watch?v=PwwH7gm-0PE
 1. Зворотний зв'язок із минулим заняттям. Запитайте дітей: «Про що ми говорили на минулому уроці?» Вислухайте їхні відповіді, підсумуйте сказане: «На минулому занятті ми познайомилися з водою, шукали її в різних предметах».

Демонстрація станів води (показати агрегатні стани води)
1. Рідкий стан. Продемонструйте дітям воду в прозорій склянці. Перелийте її зі склянки в склянку. Запитайте: «Яка це вода — тверда чи рідка?» (Рідка.) Скажіть, що такий стан води називається рідкий.
Примітка: напишіть або наклейте на дошці або стіні назву стану з картинкою.
2. Твердий стан. Достаньте лід із холодильника. Продемонструйте його, запропонуйте доторкнутися до нього. Запитайте, який він — рідкий чи твердий? (Твердий.) Як і де утворюється лід? (У холодильнику, коли холодно надворі, вода замерзає). Скажіть, що такий стан води називається твердий.
Примітка: напишіть або наклейте на дошці або стіні назву стану з картинкою.
Пароподібний стан. Продемонструйте, як вода випаровується під дією тепла. За допомогою плитки закип'ятіть воду. Запитайте, що відбувається з водою. (Випаровується, її стає менше, вода булькає.)
Підсумуйте: «Вода перейшла з рідкого стану в пароподібний. Вода випаровується постійно, просто ми цього не бачимо».
Руханка «Австралійський дощ» (психологічне розвантаження учнів)
Слово дорослого: «Чи знаєш ти, що таке австралійський дощ? Ні? Тоді давай разом послухаємо, який він. Зараз я показуватиму рухи, а ти повторюватимеш їх за мною. Уважно стеж!
Раптом піднявся вітер.
(Тертя долонь.)
Невдовзі починає крапати дощ.
(Клацання пальцями.)
Він посилюється.
(Плескання в долоні.)
Починається справжня злива.
(Плескання по стегнах.)
А ось і град — справжня буря, гримить грім.
(Тупотіння ногами.)
Але що це? Буря стихає.
(Плескання по стегнах.)
Дощ поступово припиняється.
(Плескання в долоні.)
Вже тільки рідкі краплі падають на землю.
(Клацання пальцями.)
Стихає навіть вітер.
(Потирання долонь.)
А ось і сонце!
(Руки вгору.)»
Запитання для обговорення:
•    У якому стані перебуває вода під час дощу? (В рідкому.)
•    Який стан води — град? (Твердий.)
 «Досліджуємо властивості води» (форма, запах, текучість, прозорість, колір, розчинник)
 Поставте необхідні предмети для дослідів.
Попросіть дітей звернутися домалюнка.
Скажіть, що зараз разом із Мурчиком ви будете досліджувати воду і визначати її властивості.
Текучість. Запропонуйте взяти в руку лінійку й олівець. Запитайте: «Вам вдалося взяти лінійку, олівець?» Вислухайте відповіді. Потім запропонуйте узяти рукою всю воду зі стакана.
Запитання для обговорення:
•    Чи вдалося узяти всю воду? (Ні)
•    Чи можна покласти всю воду в кишеню? (Ні, вона розтікається.)
•    Чому не змогли взяти воду? (Вона «втекла».)
Підсумуйте: «Вода рідка і текуча, тому її можна переливати з посудини в посудину.»

2. Форма води. Попросіть знайти  малюнок, на якому котик переливає воду з пляшки у склянку. Прочитайте підпис до картинки і скажіть, що зараз ви самі зробите дослід, щоб переконатися, що вода не має форми.
Дайте дитині 2 пластикові стаканчики різної ємності (більшу і меншу) й одну тарілочку.
Налийте в менший стаканчик води і попросіть в перелити воду в більший стаканчик.
Запитання для обговорення:
•    Чому так легко перелилася вода? (Вона рідка.)
Попросіть перелити воду в тарілочку і запитайте, як тепер змінилася форма води. (Вона змінилася, стала пласкою.) Нехай дитина знову переллє воду у стакан.
Підсумуйте: «Сама по собі вода не має форми, але вона набирає форму посуду, в який її наливають».
3. Запах води. Розгляньте малюнок, де Мурчик нюхає воду. Запропонуйте понюхати воду у склянці. Зробіть висновок, що вода не має запаху. Додайте до води лимонний сік або різні види ефірної олії. Запропонуйте тепер понюхати воду.
Підсумуйте: «Вода сама по собі не має запаху, але може його набувати».
4. Колір води. Розгляньте малюнок, на якому котик розглядає акваріум. Запитайте, якого кольору вода.
Якщо діти скажуть, що вона білого кольору - покажіть їм аркуш білого паперу. Порівняйте його з водою у склянці - крізь воду видно інші предмети, крізь папір - ні. Тобто вода не білого кольору.
Для підтвердження того, що вода безбарвна, проведіть дослід. У ті самі склянки з водою з попереднього досліду запропонуйте капнути різну фарбу в кожну склянку (бажано, щоб була біла і блакитна фарби). Запитайте дітей, що вони спостерігають. Покажіть склянку з чистою водою і запитайте, якого кольору вода сама по собі. (Безбарвна, не має кольору.)
Зробіть висновок, що вода не має кольору. Вона безбарвна. (Діти часто говорять, що вода блакитного або білого кольору.)
Скажіть дітям, що на малюнках воду зображають блакитним кольором. Проте насправді вона безбарвна, тобто не має кольору.

Прозорість води. Запитайте, чи знає дитина значення слова «прозорий». (Прозорий — такий, крізь який видно інші предмети.)
Візьміть склянку з чистою водою. Опустіть ручку (або інший предмет) у склянку з водою. Запитайте, чи видно олівець. (Так, видно.)
Зверніться до малюнка котика з акваріумом у підручнику. Зробіть висновок, що вода прозора, тому котик може бачити рибку в акваріумі на малюнку.
6. Вода як розчинник. Розгляньте малюнок, на якому Мурчик солить воду. Запитайте, що буде з сіллю, якщо її всипати у воду. (Вона розчиниться.)
Дайте нові склянки з чистою водою і різні речовини: розчинні у воді (цукор, сіль), нерозчинні (пісок, рис), частково розчинні (варення, чай, олія). Проведіть досліди, показавши, які з речовин вода розчиняє, а які — ні. Запропонуйте озвучувати, що дитина бачить.
Скажіть, що є речовини, які повністю розчиняються у воді (сіль, цукор); які не розчиняються (рис, пісок); випадають в осад на дно склянки. А є такі, що розподіляються крапельками на поверхні води, утворюючи емульсію (олія).
Деякі речовини розчиняються у воді частково (чай, варення), при цьому забарвлюючи воду.
Підсумуйте: «Вода щось розчиняє, а щось — не розчиняє».
7. Смак води. Налийте в нову склянку чистої питної води і запропонуйте спробувати її на смак через окремі соломинки. Запитайте, яка вона на смак. Потім додайте в іншу склянку варення (ще в одну можна додати сік) і запропонуйте тепер спробувати воду. Запитайте, що дитина відчула.
Підсумуйте: «Вода у чистому вигляді не має смаку. Смак їй надають різні речовини, що їх додають у воду».
Що тоне у воді (якщо є час)
Виконайте дослід, перевіривши, які предмети тонуть, а які — тримаються на поверхні води. Візьміть велику посудину (краще, якщо вона буде прозорою, щоб дитина могла бачити дослід). Наповніть посуд водою. По черзі кладіть у воду різні предмети, запитуючи перед тим, чи потоне річ, на думку дитини.

Немає коментарів:

Дописати коментар